Kombinace e-shopového a dodavatelského skladu na Shoptetu 3.0
V následujícím článku si projdeme možnosti jak postupovat v situaci, kdy dodavatelské produkty zároveň můžete mít na vlastním skladě.
Pokud nemáte vlastní sklad, je vše bez problémů. Dodavatelské produkty lze exportovat včetně informace o dostupnosti a skladovém množství, pokud jej dodavatel v datech poskytuje. Složitější situace je, pokud svůj sklad máte nebo ho plánujete. Shoptet totiž sice vedení více skladů umožňuje, v reálu s nimi ale nepracuje úplně ideálně. V článku se podíváme na to, jak Shoptet s více sklady pracuje, a také si přiblížíme princip našeho řešení i jak všechno nastavit.
Problémy použití více skladů v Shoptetu
Shoptet nebere v úvahu, zda se jedná o váš sklad, nebo sklad dodavatele. Všechny zásoby ze všech skladů sečte a podle toho zobrazí odpovídající dostupnost:
pokud je součet ks ze všech skladů kladný, zobrazuje skladovou dostupnost (např. "Skladem")
pokud je součet ks ze všech skladů nula nebo záporný, zobrazuje dostupnost po vyprodání (např. "Momentálně nedostupné")
V praxi to znamená, že zobrazí dostupnost vždy, když je na některém skladě zásoba. Tedy i pokud na vašem skladě není nic a zásoba je pouze u dodavatele. Není možné nastavit zobrazování 3 stavů (např. Dostupnost v e-shopovém skladu / Dostupnost v dodavatelském skladu / Dostupnost po vyprodání).
Pokud v Shoptetu potřebujete dosáhnout zobrazování různé dostupnosti pro produkty dostupné na vlastním skladě a produkty dostupné na skladě dodavatele, pokračujte v článku na další kapitolu.
V případě, že není podstatné, zda se produkt nachází na vašem e-shopovém skladu nebo skladu dodavatele - vždy má být zobrazena jedna dodací lhůta, ale je pro vás důležité zároveň zobrazovat dodavatelské skladové množství - je potřeba v Napojse nastavit, aby se skladové množství dodavatele exportovalo do zvoleného dodavatelského skladu.
Používání více skladů v Shoptetu má nicméně další úskalí, spočívající v tom, že při zakoupení produktu zákazníkem dochází k jeho vyskladnění vždy z výchozího skladu. Může proto dojít k následující situaci:
pokud produkt není na vlastním (výchozím) skladu, zákazník nakoupí množství produktu dostupné u dodavatele, čímž se vytvoří záporná hodnota na výchozím skladu. Ta zde zůstává i v případě, kdy dodavatel produkt opět naskladní; celková skladová zásoba nadále neodpovídá realitě a je možné, že produkt vůbec nebude v nabídce viditelný, dokud nedojde k opravě počtu hodnoty na výchozím skladu.
Obvykle je proto vhodnější skladové množství dodavatele do Shoptetu nepřenášet a pracovat pouze s dostupnostmi - jak přenos správně nastavit popisuje následující kapitola.
Napojse řešení pro aktualizaci dostupnosti produktů, které mohou být i na vlastním (e-shopovém) skladu
Princip našeho řešení je takový, že v Shoptetu si řešíte pouze vlastní sklad. Když produkt máte skladem, zobrazí se skladová dostupnost (např. "Skladem na prodejně"), když skladem není, zobrazí se dostupnost po vyprodání, kterou do e-shopu posílá Napojse (např. "Skladem u dodavatele") + bude povolen nákup do mínusu u položek, které má dodavatel skladem. V praxi to vypadá následovně:
- máte na svém skladu více, než 1 ks. V takovém případě zobrazí e-shop skladovou dostupnost (např. "Skladem"). Výchozí skladová dostupnost se dá v e-shopu nastavit v části Nastavení > Produkty > Sklady > Nastavení, viz následující obrázek
- poslední skladový kus se vyprodá. Na skladě tedy bude nula a zobrazí se dostupnost po vyprodání. Napojse importovalo do dostupnosti po vyprodání lhůtu dodavatele. Tu si můžete v Napojse nastavit libovolně, třeba "Skladem u dodavatele", "2-3 dny" nebo "Vyprodáno", podle toho, zda je produkt u dodavatele dostupný, nebo není. V případě, že dodavatel produkt má, Napojse povolí nákup do mínusu. V opačném případě se nákup do mínusu zakáže a produkt nelze objednat, jak ukazuje následující obrázek.
Jak to všechno nastavit?
Nastavení v Napojse
V Napojse je pro doporučené nastavení potřeba provést tři kroky:
- Nastavit dodací lhůtu exportovanou z Napojse jako dostupnost po vyprodání.
- Zajistit přenos i u produktů, které dodavatel vyřadí z feedu.
- Nastavit povolení/zakázání nákupu do mínusu v závislosti na dodavatelské dostupnosti.
Kroky jsou podrobně dále popsány:
Dodací lhůta z Napojse jako dostupnost po vyprodání
- V první řadě je potřeba zajistit, aby se dodací lhůta exportovala do Shoptetu jako Dostupnost po vyprodání. Napojse samo rozlišuje, kdy bude exportovat dodací lhůtu jako Dostupnost a kdy jako Dostupnost po vyprodání. Podrobněji je princip popsán v samostatném článku nápovědy, pro naše využití nicméně stačí vědět, že Dostupnost po vyprodání se bude exportovat v případě, že u produktů nebude známé skladové množství. Toho docílíme odstraněním skladů u produktů podle postupu, uvedeného na stránce nápovědy Odstranění skladu. Sklad můžete odstranit jak na importu, tak na exportu.
Zajištění přenosu vyřazených produktů
- V dalším kroku musíme zajistit, aby se produkty z Napojse exportovaly i v případě, že je dodavatel vyřadí ze zdrojového feedu, jinak by se v e-shopu mohly skrýt i v případě, že je stále máte na vlastním skladě.
Ve výchozím stavu Napojse produkty, které jsou vyřazené ze zdrojového feedu, automaticky zamítne, čímž jsou vyřazeny z exportu. Je to realizováno pravidlem, které naleznete v importu, kde ho můžete vypnout, nebo rovnou smazat. Pravidlo se vytváří s vysokým pořadím, najdete jej proto na konci pravidel.
- Pokud používáte více importů, pravidlo musíte stejným způsobem vypnout ve všech, které se podílí na tvorbě exportu pro Shoptet.
Nastavení nákupu do mínusu
- Nakonec ještě potřebujeme nastavit, u kterých produktů bude nákup do mínusu povolen a u kterých naopak zakázán. Budeme tedy potřebovat dva filtry pro dvě skupiny produktů s rozdílným chováním.
Pokud používáte dvě dodací lhůty - např. Skladem a Vyprodáno, je to úplně jednoduché. Nejprve vyfiltrujete produkty s dostupností Skladem:
Pokud byste chtěli filtrovat všechny produkty pro více dodacích lhůt, např. Skladem ihned, Skladem do 3 dní apod., použijete vztah je některý z:
Filtr si uložíte:
Kliknutím na Uložit filtr se vám zobrazí dialogové okno, kde nastavíte název filtru. Použijte takový, podle kterého snadno identifikujete, které produkty filtr obsahuje, nebo k čemu vám bude sloužit. Například Povolit nákup do mínusu:
Filtr použijete pro nastavení nákupu do mínusu. Přejdete do pravidel a vytvoříte pravidlo typu nastavit hodnotu, které produktům s odpovídajícím filtrem nastaví hodnotu nákupu do mínusu na "1":
Informaci o nákupu do mínusu po proběhnutí pravidel naleznete u produktu na záložce Podrobnosti:
Na samotném konci stránky:
Obdobně budete postupovat pro zákaz nákupu do mínusu s tím, že pro jeho zákaz v příslušném pravidle nastavíte hodnotu "0":
Nastavení v Shoptetu
V Shoptetu je potřeba umožnit, aby automatický import mohl upravovat u jednotlivých produktů nákup do mínusu, aby Napojse mohlo řídit, které produkty jsou u dodavatele dostupné a které nikoliv. Pokud navíc již dříve došlo k importu dodavatelských skladových zásob do e-shopu, bude nutné dodavatelské hodnoty z e-shopu promazat.
Globální nastavení nákupu do mínusu
Ověřte, zda máte v Shoptetu globálně vypnutý nákup do mínusu - aby bylo možné jej feedem zapínat/vypínat podle toho, zda je produkt skladem u dodavatele či nikoliv. Globálně povolené nakupování do mínusu nelze importem zakazovat. V takovém případě by tedy šly koupit i produkty, které jsou vyprodané. Nastavení je v Shoptetu v sekci Nastavení > Produkty > Sklady > Nastavení
Odstranění dodavatelských skladových zásob
Pokud již dříve došlo k importu dodavatelských skladových zásob do e-shopu, je potřeba hodnoty z dodavatelského skladu smazat a případně následně i dodavatelský sklad odstranit. Promazání dodavatelských skladů v Shoptetu lze hromadně pomocí exportu/importu do excelu v e-shop administraci: